Møde med den nye formand for det politiske udvalg ‘Teknik, Natur og miljø’
Der er mange spændende opgaver og projekter i vores område, hvor vi arbejder sammen med kommunens embedsmænd og politikere.
Vi har haft et godt samarbejde med den tidlige formand for det politiske udvalg Teknik, Natur og Miljø.
Jeg kontaktede derfor den nye formand – Henrik Høegh-Andersen (V) – i begyndelsen af februar mhp. at få et uformelt ‘kaffemøde’ med ham.
Formålet med mødet var at orientere ham om vores igangværende opgaver og projekter med kommunen. Han tog godt imod mit forslag og bad om overskrifter på de emner, vi ønskede at orientere om.
I samarbejde med Marielyst Grundejerforening og Gedesby Østre Strand Grundejerforening. som også deltog i mødet, blev følgende emner fremsendt:
– Afvanding Sydfalster, herunder dialog om nyt regulativ for terrænregulering.
– Grøn treparts påvirkning af sommerhusområderne.
– Planer for etablering af ferieresort vest for velkomstcenteret.
– Renovationsordning for sommerhusområderne – igangværende forsøg.
– Fornyelse af kloakeringen i Elkenøre-Sildestrup.
Mødet blev afholdt den 14. februar 2026
Vi havde et godt møde med en åben dialog, hvor vi fik sat ansigt på hinanden og skabt grundlag for et godt fremadrettet samarbejde. Vi havde en god dialog om de 5 punkter, der var fremsendt på forhånd. Vi fik sat lidt flere ord på forventningerne til Marielyst Resort og for hotelbyggeriet ved torvet.
Vi indgik ikke konkrete aftaler, hvilket heller ikke var hensigten, men vi fik skabt grundlag for, at begge parter nu kan række ud til hinanden.
Følgende deltog i mødet:
Henrik Høegh-Andersen, Formand Teknik, Natur og Miljø.
Annemette S. Johnsen, Næstformand Teknik, Natur og Miljø.
Flemming Mikkelsen, Formand Marielyst Grundejerforening.
Mogens Heidtmann, Næstformand Gedesby Østre Strand Grundejerforening.
Bjarne Dahl, Formand Sildestrup Strand Grundejerforening.